27 februari 2013

Gör din egen fotpall

På bilden med nya mattan råkade en läsare få syn på min fotpall och undrade hur man gör en sådan. Jag har virkat min och gjort stommen i skolan för flera år sedan. Men det är inte så svårt och det finns säkert  en massa olika sätt att göra sig en liten pall, men jag skall försöka ge en kort beskrivning hur jag gjorde min.


Stommen gjorde jag av en mdf-skiva som jag sågade i rätt storlek. På skivan limmade jag lager på lager av styrox tills jag blev nöjd med höjden. Så skär man och filar och sandpapprar till man är nöjd med formen. Och ovanpå styroxen limmade jag 2 lager med superlon eller skumgummi och till sist klädde jag över hela pallen med bomullsvadd och lakanstyg för att få en bra form på pallen.



Så till virkningen. Jag använde mig av samma mönster som denna korg , väldigt enkelt. Du gör bara "bottnet" så stor som själva pallen är och sedan börjar man virka sidorna lika hög som pallen är. Så är det bara att fästa allt på undersidan och så är pallen klar! Jag har använt mig av Kauhavan kangasaittas Lilli ontelikude för min egen pall och mattan som jag virkade var av samma garn. Priset är ca 13 € kg. Vill du hellre sticka än virka kanske detta mönster från drops hjälper.

Stommen är kanske det som skapar störst problem eftersom alla inte har tillgång till allt material. Men man kan använda sig av lite vad som helst för att få ihop en stomme. Det går lika bra att bara bygga upp stommen med endast styrox och det finns i varenda järnhandel eller gör pallen mera som en rund boll och använd ett stort duntäcke som fyllning, fungerar lika bra även det. Använd då ett tyg och gör en påse för täcket för att få en bättre form på pallen. Vill du ha en stadigare pall kan du till exempel använda dig av en ihoprullad skummgummimadrass.

Bara att sätta igång nu! Lycka till!




1 kommentar:

  1. Så fin pall! Du har btw en blogaward nominering på min blogg. :)

    SvaraRadera